W drugiej połowie stycznia w USA odbyły się dwa ważne festiwale: Sundance oraz Slamdance. W pierwszym z nich wzięła udział „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, na drugim swoją amerykańską premierę miała „Ikona” Wojciecha Kasperskiego.
W styczniu odbył się także włoski Trieste Film Festiwal, na którym zagościła duża reprezentacja polskich filmów. Wśród pokazywanych tam dokumentów można było zobaczyć filmy: „Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta, „Over the limit” Marty Prus, „Biegaczy” Łukasza Borowskiego oraz „Księcia i dybuka” Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery. Film Marcina Borchadta w styczniu miał też swoją skandynawską premierę na Göteborg Film Festival w Szwecji. Natomiast na Węgrzech, podczas Budapest International Documentary Festival, zaprezentowano „Więzi” Zofii Kowalewskiej, „Żalanasz – pusty brzeg” Marcina Sautera oraz „Komunię” Anny Zameckiej. Dwa ostatnie z festiwalu wróciły z nagrodą.
W lutym sukces odniósł „Proch” Jakuba Radeja, który trzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu w konkursie Lab na festiwalu w Clermont-Ferrand. Natomiast na przełomie lutego i marca w Chorwacji odbył się Zagreb Dox, gdzie zaproszono pięć polskich dokumentów, a dwa z nich „Over the Limit” i „Call me Tony” Klaudiusza Chrostowskiego znalazło się w gronie laureatów festiwalu.
Na przełomie kwietnia i maja w programie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Hot Docs w Kanadzie aż znalazło się pięć polskich dokumentów: „Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta, „Sen Leocadii” Krzysztofa Nowickiego, „Hugo” Wojciecha Klimali i Mateusza Wajdy, „Over the Limit” oraz „Książę i dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego. Dokumenty Marty Prus oraz Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego pojawiły się także na festiwalu DocAviv w Izraelu, a obok nich zaprezentowano „Woltę” oraz „Call me Tony”.
W czerwcu na AFI Docs zaprezentowano „Over the Limit” i „Raz dwa zero” Anny Pawluczuk, a na Brooklyn Film Festival „Jak zostać papieżem?” Justyny Mytnik i „Kolekcję” Marcina Polara.
Natomiast w drugiej połowie sierpnia odbył się przegląd polskich dokumentów „Meet the Poles!” na Makedox Creative Documentary Film Festival w Skopje. Na festiwalu zagościły najnowsze produkcje tj. „Siostry” Michała Hytrosia, „Opera o Polsce” Piotra Stasika, „How to Destroy Time Machines” Jacka Piotra Bławuta, czy „Festiwal” Anny Gawlity i Tomasza Wolskiego. Tydzień wcześniej widzowie w Macedonii zobaczą klasyków dokumentu w specjalnym programie „Masters From Krakow”.
Do końca 2018 roku jeszcze kilka miesięcy, więc lista nagród i festiwalowych selekcji na pewno się powiększy. Polskie produkcje dokumentalne pojawią się na festiwalach tj. BFI London w Wielkiej Brytanii, IDFA w Holandii, DOK Leipzig w Niemczech czy Ji.hlava w Czechach.
Tak duża obecność polskich filmów na zagranicznych festiwalach filmowych, to w dużej mierze efekt działań prowadzonej przez Krakowską Fundację Filmową Agencji KFF Sales& Promotion, zajmującej się m.in. międzynarodową dystrybucją festiwalową polskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych. KFF Sales&Promotion działa od 2006 roku (wcześniej pod nazwą Agencja Promocji Filmów). Od 2016 roku dodatkowym obszarem działalności Agencji jest sprzedaż średnio- i pełnometrażowych filmów dokumentalnych. Agencja prowadzi także projekty Polish Docs, Polish Shorts i Polish Animations, których celem jest z jednej strony popularyzacja polskiej kinematografii na międzynarodowych festiwalach, przeglądach i niezależnych wydarzeniach filmowych, a z drugiej promocja polskiej branży filmowej na zagranicznych targach i ułatwienie jej dostępu do rynków filmowych na całym świecie. Rokrocznie w bazie filmów reprezentowanych przez KFF znajduje się około 70 nowych tytułów.
Aktualizowana na bieżąco lista pokazów festiwalowych znajduje się tutaj.