PODSUMOWANIE 2018 – FILMY ANIMOWANE NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH

Rok 2018 można uznać za naprawdę udany. Polskie animacje podróżowały po całym świecie od Berlina, Cannes, Lipska przez Ottawę, Sydney, Auckland, aż po Hiroszimę, Seul czy Bogotę. Obok pokazów odbywały się również spotkania branżowe, targi i przeglądy. Niemalże na każdej ważnej imprezie filmowej poświęconej animacji można było znaleźć w programie polską produkcję. Wszystkie najistotniejsze wydarzenia ubiegłego roku znajdziecie w naszym podsumowaniu. Zapraszamy do lektury!

Rodzime animacje krótkometrażowe miały ponad 530 pokazów na prawie 260 międzynarodowych festiwalach filmowych,  w tym 191 pokazów w sekcjach pozakonkursowych i aż 333 w konkursach, co przyniosło ponad 30 prestiżowych nagród i wyróżnień.

Ten rok zdecydowanie należał do animatorek. Najczęściej pokazywaną animacją kolejny rok z rzędu została „Cipka” w reżyserii Renaty Gąsiorowskiej. Ta ogromnie popularna produkcja znalazła się w programie prawie 60 festiwali. Przypominamy, że animacja powstała w 2016 roku i od momentu premiery cieszy się ogromnym i niemalże niesłabnącym powodzeniem na całym świecie. Na drugim miejscu uplasował się nowy film Marty Pajek. Animację „III” można było zobaczyć na 52 festiwalach, a jego premiera odbyła się w konkursie tegorocznego Cannes. Warto zauważyć, że poprzednia część cyklu, czyli „Figury niemożliwe i inne historie II” po kilku latach od premiery wciąż są pokazywane i nagradzane. Trzecie miejsce na podium zajął w tym roku film „Na Zdrowie!”  w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej. Tę animację pokazano na 32 festiwalach, a jej premiera miała miejsce w trakcie ubiegłorocznego Berlinale, gdzie film otrzymał jedną z nagród.  Ponad 20 pokazów miały animacje „O Jezu!” Betiny Bożek oraz filmu „Inny” Marty Magnuskiej.

Okazuje się, że nagroda otrzymana na początku roku w Berlinie dla filmu Ziółkowskiej była zapowiedzią całorocznego pasma sukcesów; łącznie film „Na Zdrowie!” zdobył aż siedem ważnych nagród. Tyle samo nagród otrzymała produkcja „III” Marty Pajek. Imponująca ilość pokazów filmu Gąsiorowskiej nie okazała się bezowocna. Animacja „Cipka” zdobyła  w ubiegłym roku kolejne cztery nagrody.

Polskie animacje były pokazywana na najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie. Warto przywołać niektóre z nich. Nim w Berlinie swoją nagrodę odebrała Paulina Ziółkowska, w drugiej połowie stycznia odbył się festiwal Sundance. W programie amerykańskiej imprezy w konkursach znalazły się trzy polskie produkcje krótkometrażowe, w tym animacja „Czerń”  w reżyserii Tomasza Popakula.

Początek lutego, w świecie filmów krótkometrażowych natychmiast kojarzy się z festiwalem w Clermont Ferrand i organizowanymi tam równolegle targami. Do ubiegłorocznego konkursu zaproszono animację Renaty Gąsiorowskiej, a na targach można było znaleźć stoisko Polish Shorts przygotowane przez Krakowską Fundację Filmową.  W marcu odbył się duży przegląd polskich filmów krótkometrażowych na festiwalu w Tampere. W konkursie znalazł się film „Bernard” Anny Oparkowskiej, a  jeden z trzech polskich setów w całości poświęcony był  animacji.  Sporo rodzimych produkcji można było zobaczyć również na Glas Animation. Z organizowanego w Berkley festiwalu  z kolejną nagrodą wyjechała „Cipka”.  W kwietniu wiele polskich filmów można było oglądać na niemieckich festiwalach, takich jak Monstronale International Short Film Festival, Filmfest Dresden czy odbywającym się w Stuttgarcie Trickfilm.

Na wspomnianym wcześniej festiwalu w Cannes pojawiły się aż trzy polskie animacje. Poza konkursowym pokazem „III” ,  w jednej z ważniejszych sekcji można było zobaczyć produkcję „Inny” Marty Magnuskiej.  Swój pokaz specjalny miał tam również pełnometrażowy „Jeszcze dzień życiaw reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente.

Na przełomie maja i czerwca odbyła się 58. edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego,  Do konkursu polskiego zaproszono 11 animacji, a w międzynarodowym znalazło się „III”. Film Pajek został uznany najlepszą polską animacją festiwalu.

Jeśli wydarzenie w Clermont Ferrand jest świętem dla wszystkich krótkometrażówek, tak odbywający się w czerwcu festiwal Annecy jest rajem dla animatorów. Co roku zgłasza się tam rekordowa liczba filmów, spośród których do konkursu głównego zaproszono „III” Marty Pajek. Z kolei w konkursie filmów studenckich znalazło się aż pięć polskich animacji: Inny Marty Magnuskiej, Kwadratura koła Karoliny Specht, „Na zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej, Tango tęsknot Marty Szymańskiej i „O Jezu!” Betiny Bożek.

W lipcu odbyły się dwa specjalne wydarzenia dla nocnych marków. Pierwsze z nich zorganizowano pod hasłem Polish Short Film Night i miało miejsce w dalekiej Nowej Zelandii, a drugie nieco bliżej, bo tuż za południową granicą  w ramach słowackiego festiwalu filmowego Night at the Castle. W sierpniu odbył się jeden z najważniejszych festiwali poświęconych animacji w Azji. Do konkursu  17. Międzynarodowy Festiwal Animacji w Hiroszimie zaproszono  aż siedem polskich animacji:, a XOXO – pocałunki i uściskiWioli Sowy wyjechały stamtąd ze Specjalną Nagrodą Jury.

Pierwsze jesienne miesiące zdecydowanie należały do Marty Pajek. Jej „Figury niemożliwe i inne historie II” wraz z „Cipką” Renaty Gąsiorowskiej otrzymały wyróżnienia na Ars Electronic, a „III” zdobyło wyróżnienie na francuskim festiwalu Silhouette, by zaraz potem otrzymać kolejną statuetkę na festiwalu ReAnima w norweskim Bergen. Kolejne nagrody przyszły z Ottawy, gdzie doceniono jego niezwykłą plastykę, oraz z rumuńskiego ANIM’EST.  Animacja znalazła się też w konkursie głównym rosyjskiego Message to Man, gdzie z kolei zatriumfował film „O Jezu!”.  Animację Betiny Bożek zaproszono do prestiżowej sekcji „Amazing and Astounding” na BFI.

Grand Prix niezwykle ważnego festiwalu animacji BANJALUKA otrzymał film „Colaholic” Marcina Podolca. Do Bośni i Hercegowiny zaproszono jeszcze cztery inne polskie animacje – „Nowy dzień” Katarzyny Pieróg, „REM” Artura Hanaja i „Kwadraturę koła” Karoliny Specht i „Na Zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej. Ta ostatnia produkcja otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu studenckiego na węgierskim festiwalu Primanima.

Koniec października i początek listopada słusznie kojarzy się z festiwalem w Lipsku.  W międzynarodowym konkursie Next Masters Competition znalazło się miejsce, aż dla trzech polskich animacji – Się zjada Edyty Adamczak , „Zeszytu” Aleksandry Rylewicz oraz dla wyróżnionej tam produkcji „Nie masz dystansu”  w reżyserii Kariny Paciorkowskiej.  DOK Leipzig to nie jedyne miejsc, gdzie można było wówczas zobaczyć polskie animacje.  Aż siedem produkcji ubiegało się o nagrody na Mumia International Film Festival w Brazylii, sześć na estońskim PÖFF Shorts , pięć na Etiudzie&Animie w Krakowie (Srebrny Jabberwocky dla „Kwadratury koła” Karoliny Specht) czy  cztery na kanadyjskim  Montreal International Festival . Odbyło się też kilka przeglądów, m.in. w Seulu na festiwalu Best of Best Animation, na węgierskim Anilogue czy Focus na Polskę na Leuven Short Film Festival . W trzech pokazach widzowie belgijskiego festiwalu zobaczyli nagradzane na całym świecie polskie produkcje krótkometrażowe oraz etiudy szkolne Romana Polańskiego.

W grudniu trzy kolejne nagrody trafiły w ręce Pauliny Ziółkowskiej. Jej „Na Zdrowie!” otrzymało nagrodę dla najlepszej animacji na festiwalu Bilbao European School Zinema i podobną na BogoShorts oraz wyróżnienie Jury studenckiego na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Lublanie. Główna nagroda na słoweńskiej imprezie powędrowała w ręce Marty Pajek i jej filmu „III”.

Nie zapominamy o osiągnięciach polskich animacji pełnometrażowych. Po ogromnym sukcesie filmu „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana (historyczna nominacja do Oscara i rekordowy wynik oglądalności dla polskiej produkcji), przyszła kolej na „Jeszcze dzień życia”. Animacja Nenowa i de la Fuente wygrała Europejską Nagrodę Filmową, a wcześniej m.in. podbiła serca widzów w San Sebastian i jurorów węgierskiego Anilogue International Animation Festival.

 

Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły dzięki wsparciu: Polskiego Instytut Sztuki Filmowej, Krakowskiego Biuro Festiwalowego, Kraków Film Commission, a także partnerów zagranicznych – DOK Leipzig, Clermont-Ferrand ISFF, Sundance Institute, Tampere FF, Leuven International Short Film Festival.

LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH W 2018 ROKU* 

III, reż. Marta Pajek

Silhouette Film Festival 2018, Francja – Youth Jury Special Mention

ReAnima 2018 International Animation Film Festival Bergen, Norwegia – Best Professional Film

2018 Ottawa International Animation Festival, Kanada – Best Design

13th ANIM’EST international animation film festival, Rumunia – Special Mention

15th Animateka International Animated Film Festival, Słowenia – Jury Grand Prix; DSAF Audience Award

Animafest Zagreb, 2018, Chorwacja – Special Award

Cipka, reż. Renata Gąsiorowska

2018 GLAS Animation Festival, USA – Special Mention from Ruth Lingford

Ars Electronica Festival 2018, Austria – Honorary Mention

Metz Subversive Film Festival 2018, Francja – Best Short Film Award – Young Jury

17th SPASM Short Film Festival in Montreal, Kanada – Best Animated Film

Colaholic, reż. Marcin Podolec

11th Banjaluka International Animation Festival, Bośnia i Hercegowina –  Grand Prix

Czarnoksiężnik z krainy U.S., reż. Balbina Bruszewska

Córtex Film Festival 2018, Portugalia – Jury Prize International Competition

Dziwny przypadek, reż. Zbigniew Czapla

56th Ann Arbor Film Festival, USA – Audience Award

Figury niemożliwe i inne historie II, reż. Marta Pajek

Ars Electronica Festival 2018, Austria – Honorary Mention

Klimat i Wanilia, reż. Bogna Kowalczyk

Nachtschatten – BDSM / Fetish Film Festival 2018, Niemcy – Honorary Mention Award

Kwadratura koła, reż. Karolina Specht

25th International Film Festival Etiuda & Anima, Polska – Silver Jabberwocky

Monument, reż. Marcin Giżycki

Fresh Stream Experimental Film Festival, USA – Best Experimental Animated Film

Veracruz Short Film Festival, USA – Best Experimental Film

Na zdrowie!, reż. Paulina Ziółkowska

68th Berlinale International Film Festival, Niemcy – Special Mention

7th Primanima – World Festival of First Animations, Węgry – Best Student Film

Bilbao European Schools Zinema Fest 2018, Hiszpania – Animation Prize

15th Animateka International Animated Film Festival, Słowenia – Student Jury Special Mention

Cinemaiubit International Student Film Festival, Rumunia – Best Animated Film

16th BOGOSHORTS – Bogotá Short Film Festival, Kolumbia – Saint Lucia for Best International Animated Short Film

Animafest Zagreb, 2018, Chorwacja – Special mention at the discretion of the Student Competition Jury

Nie masz dystansu, reż. Karina Paciorkowska

61st  International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film – DOK Leipzig, Niemcy – Honorary Mention

O Jezu!, reż. Betina Bożek

XXVIII Message to Man International Film Festival, Rosja Best Short Animation

O Matko!, reż. Paulina Ziółkowska

International Animation Film Festival Golden Kuker, 2018, Bułgaria – Grand Prix

Fest New Directors New Films 2018, Portugalia – Melhor Curta – metragem de Animação

Stone Story, reż. Marcin Giżycki

Unprecedented Cinema, Estonia – Best Experimental Animated Film

Tango tęsknot, reż. Marta Szymańska

Cinanima 2018, Portugalia – Special Mention

Theatrum Magicum, reż. Marcin Giżycki

Festival Internacional De Cine Del Imperio Inca w Limie, Peru – Best Experimental Short Film

XOXO – pocałunki i uściski, reż Wiola Sowa

17th International Animation Festival in Japan HIROSHIMA 2018, Japonia – Special International Jury Prize

Zjazd, reż. Jerzy Tabor

Un festival c’est trop court, Francja – Special Mention

*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Animations. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich dokumentów, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: info@polishanimations.pl