Rodzime animacje krótkometrażowe miały ponad 530 pokazów na prawie 260 międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym 191 pokazów w sekcjach pozakonkursowych i aż 333 w konkursach, co przyniosło ponad 30 prestiżowych nagród i wyróżnień.
Ten rok zdecydowanie należał do animatorek. Najczęściej pokazywaną animacją kolejny rok z rzędu została „Cipka” w reżyserii Renaty Gąsiorowskiej. Ta ogromnie popularna produkcja znalazła się w programie prawie 60 festiwali. Przypominamy, że animacja powstała w 2016 roku i od momentu premiery cieszy się ogromnym i niemalże niesłabnącym powodzeniem na całym świecie. Na drugim miejscu uplasował się nowy film Marty Pajek. Animację „III” można było zobaczyć na 52 festiwalach, a jego premiera odbyła się w konkursie tegorocznego Cannes. Warto zauważyć, że poprzednia część cyklu, czyli „Figury niemożliwe i inne historie II” po kilku latach od premiery wciąż są pokazywane i nagradzane. Trzecie miejsce na podium zajął w tym roku film „Na Zdrowie!” w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej. Tę animację pokazano na 32 festiwalach, a jej premiera miała miejsce w trakcie ubiegłorocznego Berlinale, gdzie film otrzymał jedną z nagród. Ponad 20 pokazów miały animacje „O Jezu!” Betiny Bożek oraz filmu „Inny” Marty Magnuskiej.
Okazuje się, że nagroda otrzymana na początku roku w Berlinie dla filmu Ziółkowskiej była zapowiedzią całorocznego pasma sukcesów; łącznie film „Na Zdrowie!” zdobył aż siedem ważnych nagród. Tyle samo nagród otrzymała produkcja „III” Marty Pajek. Imponująca ilość pokazów filmu Gąsiorowskiej nie okazała się bezowocna. Animacja „Cipka” zdobyła w ubiegłym roku kolejne cztery nagrody.
Polskie animacje były pokazywana na najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie. Warto przywołać niektóre z nich. Nim w Berlinie swoją nagrodę odebrała Paulina Ziółkowska, w drugiej połowie stycznia odbył się festiwal Sundance. W programie amerykańskiej imprezy w konkursach znalazły się trzy polskie produkcje krótkometrażowe, w tym animacja „Czerń” w reżyserii Tomasza Popakula.
Początek lutego, w świecie filmów krótkometrażowych natychmiast kojarzy się z festiwalem w Clermont Ferrand i organizowanymi tam równolegle targami. Do ubiegłorocznego konkursu zaproszono animację Renaty Gąsiorowskiej, a na targach można było znaleźć stoisko Polish Shorts przygotowane przez Krakowską Fundację Filmową. W marcu odbył się duży przegląd polskich filmów krótkometrażowych na festiwalu w Tampere. W konkursie znalazł się film „Bernard” Anny Oparkowskiej, a jeden z trzech polskich setów w całości poświęcony był animacji. Sporo rodzimych produkcji można było zobaczyć również na Glas Animation. Z organizowanego w Berkley festiwalu z kolejną nagrodą wyjechała „Cipka”. W kwietniu wiele polskich filmów można było oglądać na niemieckich festiwalach, takich jak Monstronale International Short Film Festival, Filmfest Dresden czy odbywającym się w Stuttgarcie Trickfilm.
Na wspomnianym wcześniej festiwalu w Cannes pojawiły się aż trzy polskie animacje. Poza konkursowym pokazem „III” , w jednej z ważniejszych sekcji można było zobaczyć produkcję „Inny” Marty Magnuskiej. Swój pokaz specjalny miał tam również pełnometrażowy „Jeszcze dzień życia” w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente.
Na przełomie maja i czerwca odbyła się 58. edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Do konkursu polskiego zaproszono 11 animacji, a w międzynarodowym znalazło się „III”. Film Pajek został uznany najlepszą polską animacją festiwalu.
Jeśli wydarzenie w Clermont Ferrand jest świętem dla wszystkich krótkometrażówek, tak odbywający się w czerwcu festiwal Annecy jest rajem dla animatorów. Co roku zgłasza się tam rekordowa liczba filmów, spośród których do konkursu głównego zaproszono „III” Marty Pajek. Z kolei w konkursie filmów studenckich znalazło się aż pięć polskich animacji: „Inny” Marty Magnuskiej, „Kwadratura koła” Karoliny Specht, „Na zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej, „Tango tęsknot” Marty Szymańskiej i „O Jezu!” Betiny Bożek.
W lipcu odbyły się dwa specjalne wydarzenia dla nocnych marków. Pierwsze z nich zorganizowano pod hasłem Polish Short Film Night i miało miejsce w dalekiej Nowej Zelandii, a drugie nieco bliżej, bo tuż za południową granicą w ramach słowackiego festiwalu filmowego Night at the Castle. W sierpniu odbył się jeden z najważniejszych festiwali poświęconych animacji w Azji. Do konkursu 17. Międzynarodowy Festiwal Animacji w Hiroszimie zaproszono aż siedem polskich animacji:, a „XOXO – pocałunki i uściski” Wioli Sowy wyjechały stamtąd ze Specjalną Nagrodą Jury.
Pierwsze jesienne miesiące zdecydowanie należały do Marty Pajek. Jej „Figury niemożliwe i inne historie II” wraz z „Cipką” Renaty Gąsiorowskiej otrzymały wyróżnienia na Ars Electronic, a „III” zdobyło wyróżnienie na francuskim festiwalu Silhouette, by zaraz potem otrzymać kolejną statuetkę na festiwalu ReAnima w norweskim Bergen. Kolejne nagrody przyszły z Ottawy, gdzie doceniono jego niezwykłą plastykę, oraz z rumuńskiego ANIM’EST. Animacja znalazła się też w konkursie głównym rosyjskiego Message to Man, gdzie z kolei zatriumfował film „O Jezu!”. Animację Betiny Bożek zaproszono do prestiżowej sekcji „Amazing and Astounding” na BFI.
Grand Prix niezwykle ważnego festiwalu animacji BANJALUKA otrzymał film „Colaholic” Marcina Podolca. Do Bośni i Hercegowiny zaproszono jeszcze cztery inne polskie animacje – „Nowy dzień” Katarzyny Pieróg, „REM” Artura Hanaja i „Kwadraturę koła” Karoliny Specht i „Na Zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej. Ta ostatnia produkcja otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu studenckiego na węgierskim festiwalu Primanima.
Koniec października i początek listopada słusznie kojarzy się z festiwalem w Lipsku. W międzynarodowym konkursie Next Masters Competition znalazło się miejsce, aż dla trzech polskich animacji – „Się zjada” Edyty Adamczak , „Zeszytu” Aleksandry Rylewicz oraz dla wyróżnionej tam produkcji „Nie masz dystansu” w reżyserii Kariny Paciorkowskiej. DOK Leipzig to nie jedyne miejsc, gdzie można było wówczas zobaczyć polskie animacje. Aż siedem produkcji ubiegało się o nagrody na Mumia International Film Festival w Brazylii, sześć na estońskim PÖFF Shorts , pięć na Etiudzie&Animie w Krakowie (Srebrny Jabberwocky dla „Kwadratury koła” Karoliny Specht) czy cztery na kanadyjskim Montreal International Festival . Odbyło się też kilka przeglądów, m.in. w Seulu na festiwalu Best of Best Animation, na węgierskim Anilogue czy Focus na Polskę na Leuven Short Film Festival . W trzech pokazach widzowie belgijskiego festiwalu zobaczyli nagradzane na całym świecie polskie produkcje krótkometrażowe oraz etiudy szkolne Romana Polańskiego.
W grudniu trzy kolejne nagrody trafiły w ręce Pauliny Ziółkowskiej. Jej „Na Zdrowie!” otrzymało nagrodę dla najlepszej animacji na festiwalu Bilbao European School Zinema i podobną na BogoShorts oraz wyróżnienie Jury studenckiego na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Lublanie. Główna nagroda na słoweńskiej imprezie powędrowała w ręce Marty Pajek i jej filmu „III”.
Nie zapominamy o osiągnięciach polskich animacji pełnometrażowych. Po ogromnym sukcesie filmu „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana (historyczna nominacja do Oscara i rekordowy wynik oglądalności dla polskiej produkcji), przyszła kolej na „Jeszcze dzień życia”. Animacja Nenowa i de la Fuente wygrała Europejską Nagrodę Filmową, a wcześniej m.in. podbiła serca widzów w San Sebastian i jurorów węgierskiego Anilogue International Animation Festival.
Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły dzięki wsparciu: Polskiego Instytut Sztuki Filmowej, Krakowskiego Biuro Festiwalowego, Kraków Film Commission, a także partnerów zagranicznych – DOK Leipzig, Clermont-Ferrand ISFF, Sundance Institute, Tampere FF, Leuven International Short Film Festival.
LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH W 2018 ROKU*
III, reż. Marta Pajek
Silhouette Film Festival 2018, Francja – Youth Jury Special Mention
ReAnima 2018 International Animation Film Festival Bergen, Norwegia – Best Professional Film
2018 Ottawa International Animation Festival, Kanada – Best Design
13th ANIM’EST international animation film festival, Rumunia – Special Mention
15th Animateka International Animated Film Festival, Słowenia – Jury Grand Prix; DSAF Audience Award
Animafest Zagreb, 2018, Chorwacja – Special Award
Cipka, reż. Renata Gąsiorowska
2018 GLAS Animation Festival, USA – Special Mention from Ruth Lingford
Ars Electronica Festival 2018, Austria – Honorary Mention
Metz Subversive Film Festival 2018, Francja – Best Short Film Award – Young Jury
17th SPASM Short Film Festival in Montreal, Kanada – Best Animated Film
Colaholic, reż. Marcin Podolec
11th Banjaluka International Animation Festival, Bośnia i Hercegowina – Grand Prix
Czarnoksiężnik z krainy U.S., reż. Balbina Bruszewska
Córtex Film Festival 2018, Portugalia – Jury Prize International Competition
Dziwny przypadek, reż. Zbigniew Czapla
56th Ann Arbor Film Festival, USA – Audience Award
Figury niemożliwe i inne historie II, reż. Marta Pajek
Ars Electronica Festival 2018, Austria – Honorary Mention
Klimat i Wanilia, reż. Bogna Kowalczyk
Nachtschatten – BDSM / Fetish Film Festival 2018, Niemcy – Honorary Mention Award
Kwadratura koła, reż. Karolina Specht
25th International Film Festival Etiuda & Anima, Polska – Silver Jabberwocky
Monument, reż. Marcin Giżycki
Fresh Stream Experimental Film Festival, USA – Best Experimental Animated Film
Veracruz Short Film Festival, USA – Best Experimental Film
Na zdrowie!, reż. Paulina Ziółkowska
68th Berlinale International Film Festival, Niemcy – Special Mention
7th Primanima – World Festival of First Animations, Węgry – Best Student Film
Bilbao European Schools Zinema Fest 2018, Hiszpania – Animation Prize
15th Animateka International Animated Film Festival, Słowenia – Student Jury Special Mention
Cinemaiubit International Student Film Festival, Rumunia – Best Animated Film
16th BOGOSHORTS – Bogotá Short Film Festival, Kolumbia – Saint Lucia for Best International Animated Short Film
Animafest Zagreb, 2018, Chorwacja – Special mention at the discretion of the Student Competition Jury
Nie masz dystansu, reż. Karina Paciorkowska
61st International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film – DOK Leipzig, Niemcy – Honorary Mention
O Jezu!, reż. Betina Bożek
XXVIII Message to Man International Film Festival, Rosja – Best Short Animation
O Matko!, reż. Paulina Ziółkowska
International Animation Film Festival Golden Kuker, 2018, Bułgaria – Grand Prix
Fest New Directors New Films 2018, Portugalia – Melhor Curta – metragem de Animação
Stone Story, reż. Marcin Giżycki
Unprecedented Cinema, Estonia – Best Experimental Animated Film
Tango tęsknot, reż. Marta Szymańska
Cinanima 2018, Portugalia – Special Mention
Theatrum Magicum, reż. Marcin Giżycki
Festival Internacional De Cine Del Imperio Inca w Limie, Peru – Best Experimental Short Film
XOXO – pocałunki i uściski, reż Wiola Sowa
17th International Animation Festival in Japan HIROSHIMA 2018, Japonia – Special International Jury Prize
Zjazd, reż. Jerzy Tabor
Un festival c’est trop court, Francja – Special Mention
*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Animations. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich dokumentów, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: info@polishanimations.pl