Gdzie jest Sonia? to najnowsza produkcja Wajda Studio (koprod. Otter Films Anna Wydra), której światowa premiera odbędzie się podczas tegorocznej edycji Festiwalu Visions du Réel (20 – 27 kwietnia), gdzie film zostanie pokazany w ramach Konkursu Międzynarodowego dla Filmów Średniometrażowych. Dokument Radki Franczak pokazuje jak w pozornie sztywnych ramach prawosławnego klasztoru można stworzyć świat pełen życia, piękna i artystycznej ekspresji. Sonia, młoda zakonnica, w nocy maluje ikony, a potem śpi do południa; ma psa, koty, egzotyczne ptaki oraz ciało, które zbuntowało się przeciwko surowemu mniszemu rygorowi. Próbując zrozumieć naturę bohaterki i sens jej życiowych wyborów, docieramy do rodziny Soni, naznaczonej trudną historią Rosji. Jednocześnie film jest podróżą do wnętrza prawosławnego kościoła, która pokazuje odradzanie się głębokiej duchowości narodu. „Gdzie jest Sonia?” opowiada o niezwykłej kobiecie próbującej w murach cerkwi odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.
Gdzie jest Sonia? jest debiutem Radki Franczak w średnim metrażu. Reżyserka nawiązuje tematem do swojego poprzedniego krótkometrażowego filmu – "Stiepan" (prod. Wajda Studio, 2006), który był zapisem rozmowy z przypadkowym podróżnym na dworcu kolejowym w Terespolu. 75-letni Rosjanin w 13 minutach opowiada tam swoją historię życia – człowieka głęboko wierzącego, który pomimo ciężkich prześladowań nie wyrzekł się swoich przekonań.
Jednym z pięciu autorów zdjęć jest Michael Ackerman, amerykański fotograf znany z radykalnego i unikalnego podejścia do obrazu.
Pokazy na Visions du Réel: 22 i 23 kwietnia
3 dni wolności to krótkometrażowy dokument, który pokazany zostanie w ramach Konkursu Międzynarodowego i będzie to jego europejska premiera. Bohaterem filmu jest Piotr, który po wieloletnim pobycie w więzieniu wychodzi na trzydniową przepustkę, podczas której będzie musiał zdecydować, co jest dla niego w życiu najważniejsze. Do tej pory film otrzymał m.in. Grand Prix Festiwalu Etiuda & Anima w Krakowie (w sekcji etiud) oraz Nagrodę dla Najlepszego Polskiego Filmu Krótkometrażowego podczas Festiwalu „Nowe Horyzonty” we Wrocławiu. Pod koniec marca dokument Łukasza Borowskiego będzie miał swoją amerykańską premierę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „It’s All True” w Brazylii.
Pokazy na Visions du Réel: 25 i 26 kwietnia
(źródło: informacja prasowa)
Polskie akcenty pojawią się nie tylko na ekranach festiwalowych kin, ale również na Doc Outlook-International Market (DOCM) jako część projektu Polish Docs, organizowanego przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Na targach Doc Outlook zostanie zaprezentowanych aż 11 tytułów.
Visions du Réel w Nyon – jako jeden z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie – każdego roku przyciąga reżyserów, producentów i profesjonalistów z całego świata, a wśród nich nazwiska najznakomitszych twórców filmowych. Nyon odwiedzili m.in. Johan van der Keuken, Robert Kramer, Alexandre Sokourov, Robert Frank, Raymond Depardon czy Frederick Wiseman. Visions du Réel oferuje również szeroki wachlarz wydarzeń branżowych, w tym targi koprodukcyjne, dwie sesje pitchingowe (Pitching du Réel oraz Pitching RTS Perspectives d’un Doc), seminaria i panele dyskusyjne w ramach programu Doc Think Tank, serie spotkań poświęconych dystrybucji i sprzedaży projektów filmowych (program Docs in Progress) czy wideoteka cyfrowa.
W poprzednich latach polski dokument był obecny w Nyon wielokrotnie – co więcej, znalazł się on również wśród laureatów. W 2003 roku Marcin Koszałka otrzymał nagrodę Prix Etat de Vaud za film Takiego pięknego syna urodziłam, zaś w 2008 ten sam reżyser został uhonorowany nagrodą Prix du jury interreligieux za pełnometrażowy dokument Istnienie. Warto również dodać, że w 2010 roku ubiegłym na festiwalu Visions du Réel swoją międzynarodową premierę miał film Grzegorza Zaricznego Marysina polana, w 2009 – Królik po berlińsku Bartka Konopki , a w roku ubiegłym Pomału Tomasza Wolskiego, Phnom Penh Lullaby Pawła Kloca. Rok temu na tym festiwalu nagrodę za Koniec Rosji otrzymał Michał Marczak.