„JOANNA” I „NASZA KLĄTWA” NA SHORTLIŚCIE DO OSCARÓW!

Aż dwa spośród ośmiu filmów, które znalazły się na oscarowej shortliście w kategorii Documentary Short Subject to produkcje polskie! „Joanna” Anety Kopacz i „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego są o krok bliżej na drodze do otrzymania nagród amerykańskiej Akademii Filmowej.

20 października amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła skróconą listę ośmiu dokumentów, które mają szanse na nominację do Oscara w kategorii Documentary Short Subject. Aż dwa spośród nich to filmy polskie! Na shortliście znalazły „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego, wyprodukowana przez Warszawską Szkołę Filmową oraz „Joanna” Anety Kopacz, produkcji Wajda Studio.

Osiem tytułów wciąż mających szanse na Oscary wybrano spośród 58 filmów zakwalifikowanych w tym roku do rywalizacji w kategorii Documentary Short Subject. Oto jak wygląda pełna shortlista w porządku alfabetycznym, wraz z producentami:

“Crisis Hotline: Veterans Press 1,” Perry Films
“Joanna,” Wajda Studio
“Kehinde Wiley: An Economy of Grace,” Show of Force
“The Lion’s Mouth Opens,” Tree Tree Tree
“One Child,” New York University
“Our Curse,” Warsaw Film School
“The Reaper (La Parka),” Centro de Capacitación Cinematográfica
“White Earth,” Weary Traveler

Od trzech do pięciu filmów z powyższej listy otrzyma 15 stycznia 2015 nominacje do Oscarów. Ceremonia wręczenia nagród, w trakcie której ogłoszeni zostaną zwycięzcy poszczególnych kategorii, odbędzie się 22 lutego 2015.

lubię dotykać życia. mam tak odkąd pamiętam. zatrzymuje mnie tu i teraz – pisze Joanna – autorka popularnego bloga „Chustka”, bohaterka dokumentu Anety Kopacz. Joanna smakuje każdą chwilę, pomimo że zdiagnozowano u niej poważną chorobę. Swojemu synkowi obiecała, że zrobi wszystko, aby być z nim jak najdłużej. Nie poddaje się. Dla Jasia prowadzi blog, w którym opisuje ich codzienność – prosto i trafnie.

W „Naszej klątwie” Tomasz Śliwiński kieruje kamerę na własną rodzinę. Wraz z żoną musi zmierzyć się z bardzo rzadką, nieuleczalną chorobą ich nowonarodzonego dziecka – Klątwą Ondyny (Zespół Wrodzonej Ośrodkowej Hipowentylacji, CCHS). Chorzy podczas snu przestają oddychać i wymagają dożywotniego wspomagania czynności oddechowych za pomocą respiratora. Reżyser dokumentuje pierwsze miesiące życia swojej rodziny po urodzeniu dziecka

Zarówno „Joanna” jak i „Nasza klątwa” to filmy odnoszące liczne festiwalowe sukcesy. Każdy z obrazów może się pochwalić kilkudziesięcioma pokazami na festiwalach na całym świecie i bardzo dobrym odbiorem ze strony publiczności. Oba tytuły należą do najczęściej nagradzanych w tym roku polskich dokumentów. „Nasza klątwa” została uznana za najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny między innymi na festiwalu filmowym w Aspen, w Monterrey w Meksyku, w Sapporo, czy na Raindance w Wielkiej Brytanii. W ubiegłym roku otrzymała nominację do nagród IDFA. Wśród nagród dla „Joanny” wymienić można Nagrodę dla Najlepszego Krótkometrażowego Filmu Dokumentalnego w Palm Springs, Silver Eye w Jihlavie, czy Nagrodę Jury Młodzieżowego w Lipsku. Ostatnio "Joanna" znalazła się też na skróconej liście do nagród Cinema Eye Honors.

Ceremonia rozdania Oscarów odbędzie się w tym roku po raz osiemdziesiąty siódmy. Do tej pory żaden polski dokument nie zdobył tej prestiżowej nagrody. Nominację do Oscarów otrzymały w historii cztery polskie produkcje dokumentalne: „Biały Orzeł” Eugeniusza Cękalskiego (1943),”89 mm od Europy” Marcela Łozińskiego (1993), „Dzieci z Leningradzkiego” Hanny Polak i Andrzeja Celińskiego (2005) oraz „Królik po berlińsku” Bartka Konopki (2010).

Komunikat amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej o wyborze filmów na shortlistę znaleźć można tutaj.