GRAND PRIX DLA FILMU „PRACA MA­SZYN”

Na za­koń­czo­nym 12 lipca Fe­sti­wa­lu Fil­mów Do­ku­men­tal­nych w Mar­sy­lii FID­Mar­se­il­le głów­ną na­gro­dę w kon­kur­sie mię­dzy­na­ro­do­wym zdo­był pol­ski do­ku­ment „Praca ma­szyn” au­tor­stwa trzech re­ży­se­rów: Mi­cha­ła Mą­drac­kie­go, Ma­cie­ja Mą­drac­kie­go oraz Gil­les’a Le­po­re.

"Praca ma­szyn” to obraz pol­skie­go kla­sycz­ne­go mia­sta, usy­tu­owa­ne­go przy za­kła­dzie pracy. W cen­trum han­dlo­wym dwie dziew­czyn­ki bawią się na ka­ru­ze­li, na wiel­kim sta­dio­nie roz­gry­wa­ny jest mecz dla garst­ki ki­bi­ców. Tutaj za­czy­na się Praca Ma­szyn. W 1968 roku po­wstał ta­niec ku czci Za­kła­du. Po­dą­ża­jąc za wspo­mnie­nia­mi udaje się od­two­rzyć za­po­mnia­ny układ cho­re­ograficzny. Re­kon­struk­cja tańca jest we­hi­ku­łem w prze­szłość, to po­dróż do do­sko­na­łe­go świa­ta, gdzie pro­duk­cja miała ozna­czać szczę­śli­we życie.

Pokaz filmu na fe­sti­wa­lu FID­Mar­se­il­le był jego mię­dzy­na­ro­do­wą pre­mie­rą, a zdo­by­te Grand Prix, o które wal­czy­ło 20 do­ku­men­tów w kon­kur­sie mię­dzy­na­ro­do­wym, to pierw­sza zna­czą­ca na­gro­da dla nie­daw­no po­wsta­łe­go filmu trój­ki re­ży­se­rów:  Mi­cha­ła Mą­drac­kie­go, Ma­cie­ja Mą­drac­kie­go oraz Gil­les Le­po­re.

Mi­chał Mą­drac­ki – ab­sol­went re­li­gio­znaw­stwa na Uni­wer­sy­te­cie Ja­giel­loń­skim – jest pi­sa­rzem i sce­na­rzy­stą. Ma­ciej Mą­drac­ki – ab­sol­went fil­mo­znaw­stwa na Uni­wer­sy­te­cie Ja­giel­loń­skim – obec­nie stu­diu­je re­ży­se­rię na Wy­dzia­le Radia i Te­le­wi­zji Uni­wer­sy­te­tu Ślą­skie­go im. K. Kie­ślow­skie­go w Ka­to­wi­cach. Trze­ci re­ży­ser „Pracy ma­szyn”, Gil­les Le­po­re, jest au­to­rem ko­mik­sów, ilu­stra­cji, a także filmow­cem. Ukoń­czył Szko­łę Sztuk Wi­zu­al­nych w Bien­ne w Szwaj­ca­rii. Był sty­pen­dy­stą w pra­cow­ni ani­ma­cji kra­kow­skiej ASP u prof. Je­rze­go Kuci i dzię­ki tej współ­pra­cy po­wstał krót­ko­me­tra­żo­wy film ani­mo­wa­ny „Klat­ka”.

Szcze­gó­ło­we in­for­ma­cje na temat fe­sti­wa­lu można zna­leźć tutaj.