W tym miesiącu festiwalowa trasa podróży filmów krótkometrażowych wyraźnie przekroczy europejskie granice. Turecki Izmir pokaże aż trzy animacje wyprodukowane w łódzkim Se-Ma-Forze – „Dobro, piękno, prawdę” Balbiny Bruszewskiej, „Good news, bad news” Kacpra Shikeli i stałą bywalczynię festiwali – „Snępowinę” Marty Pajek. W tym samym konkursie będzie także można zobaczyć „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza. Także w Turcji, w konkursie 24 edycji Istanbul Short Film Festival spotkały się „Noise” Przemka Adamskiego, „Kichot” Jagody Szelc, „Przyjęcie” Maćka Bochniaka i „Rozmowa” Piotra Sułkowskiego. Polskie filmy zawędrowały również do dalekiego Chile – do programu dziewiątej edycji festiwalu Fenaco-Lambayeque (14 do 17 listopada) wybrano cztery polskie tytuły – „Glasgow” Piotra Subbotki, „Co raz zostało zapisane” Martina Ratha, „Zabawkę” Piotra Iskry i „Paths of hate” Damiana Nenowa. Chiński International Student and Video Festival of Beijing Academy zaprosił do konkursu „Bez śniegu” reprezentujący łódźką PWSFTViT oraz „Glasgow” wyprodukowany przez Wajda School. Tymczasem dwa filmy studentów łódzkiej PWSFTViT – „Ludzie normalni” Piotra Złotorowicza oraz „Co raz zostało zapisane” Martina Ratha spotkają się na amerykańskim Cucalorus Film Festival. Wracając do festiwali europejskich, aż cztery tytuły w konkursowym bloku pokaże estoński Sleepwalkers – międzynarodowe jury w Tallinie oceni „Szczegół” Piotra Sułkowskiego, „Kichota” Jagody Szelc, „Opowieści z chłodni” Grzegorza Jaroszuka oraz „Bez śniegu” Magnusa von Horna. Udziałem w konkursie czeskiego festiwalu Brno 16 zadebiutuje fabularny „Portier z hotelu Mewa” Michała Janowa.
W kategorii festiwali prezentujących animacje listopad będzie zdecydowanie należał do trzech tytułów. „Afternoon” Izabeli Plucińskiej zobaczyć będzie można na węgierskim Anilogue, estońskim Animated Dreams, francuskim Essone i hiszpańskim festiwalu w Soria oraz włoskich INVIDEO i Ozu FF. „Noise” Przemka Adamskiego trafił do programu hiszpańskiego Filmets, niemieck interfilm Berlin oraz ExGround, francuskiego Brest oraz podobnie jak animacja Plucińskiej do selekcji włoskich INVIDEO oraz Ozu FF. „Co się dzieje gdy dzieci nie chcą jeść zupy” Pawła Prewenckiego powalczy natomiast o nagrody na Interfilm Berlin a także zostanie pokazany w sekcji pozakonkursowej węgierskiego Anilogue. Warto wspomnieć, że jeszcze w tym miesiącu trzy polskie animacje zaproszono do udziału w konkursie Brazil Stop Motion International Film Festival. O nagrodę powalczą wyprodukowane przez łódzki Se-Ma-For „Danny Boy” Marka Skrobeckiego, „Underlife” Jarosława Konopki oraz „Skrzydła 3D” Krzysztofa Szafrańca – studenta łódzkiej Filmówki.
W tym miesiącu do gry po raz kolejny wracają „Opowieści z chłodni” Grzegorza Jaroszuka z aż jedenastoma festiwalowymi zaproszeniami na koncie. W ciągu tego miesiąca film zostanie zaprezentowany w sekcjach konkursowych festiwali Hong Kong IFF, Cinambule, Indie Memphis, Filmets Badalona, Lyon-Villeurbanne IFF, Interfilm Berlin, Sleepwalkers, Brno 16, EuShorts Film Festival, VGIK International Student Festival oraz Leeds IFF. W ubiegłym miesiącu fabuła Jaroszuka zdobyła kolejną nagrodę, więc mimo już ponad rocznego festiwalowego stażu, wciąż możemy się po filmie wiele spodziewać.
Organizatorzy niemieckiego UNLIMITED Short Film Festival w Kolonii w tym roku postanowili polskim filmom poświęcić specjalny program New Polish Shorts. W zestawie znalazło się sześć filmów – animacje „Dobro, piękno, prawda” Balbiny Bruszewskiej, wspomniane już „Afternoon” Izabeli Plucińskiej i „Noise” Przemka Adamskiego, „Papierowe pudełko” Zbigniewa Czapli oraz dokumentalne „Vakha i Magomed” Marty Prus oraz „Co raz zostało zapisane” Martina Ratha. Szósta edycja festiwalu odbędzie się między 15 a 18 listopada.
Pełna lista festiwalowych pokazów jest dostępna w zakładce na festiwalach