Polskie filmy w konkursach międzynarodowych
57. Krakowski Festiwal Filmowy otworzy 28 maja film “BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny” (reż. Marcin Borchardt). Ten pełnometrażowy dokument zrealizowany z dźwiękowych, filmowych i fotograficznych materiałów archiwalnych, pochodzących z prywatnego archiwum Zdzisława Beksińskiego, będzie zarazem jednym z trzech polskich filmów, które zmierzą się w międzynarodowym konkursie dokumentalnym o statuetkę Złotego Rogu. Pośród 18 filmów z całego świata znajdą się także: najnowszy film Piotra Stasika – “Opera o Polsce” oraz “Desert Coffee” (reż. Mikael Lypinski), zrealizowany w pustynnej osadzie na południu Kalifornii.
Wśród 10 filmów ekskluzywnego międzynarodowego konkursu dokumentów muzycznych DocFilmMusic znalazł się “Festiwal” (reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita), zbiorowy portret muzyków w kulisach przygotowań do muzycznego festiwalu. Dźwięki utworów Chopina, Czajkowskiego czy Beethovena przeplatają się z nasyconymi emocjami dialogami muzyków.
W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych Polskę reprezentować będą twórcy filmów wszystkich kategorii: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów zaprezentowany zostanie film “Proch” Jakuba Radeja. To surowa w formie opowieść o tym, co dzieje się z ciałem i dobytkiem osoby samotnej po śmierci. Film zadaje pytania o sens istnienia, znaczenie jednostki, wartość dóbr materialnych.
O przemijaniu opowiada też krótkometrażowy film fabularny, zakwalifikowany do międzynarodowego konkursu – “Ja i mój tata” Aleksandra Pietrzaka. W tej i w drugiej polskiej fabule konkursu, “Nazywam się Julita” (reż. Filip Dzierżawski), bohaterowie próbują odbudować relacje z rodzicem. Dwie, chociaż zupełnie inne historie, łączy wątek istoty więzi i bliskości wśród najbliższych członków rodziny.
O statuetkę Złotego Smoka w międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych rywalizować będą także dwie polskie animacje: “Dziwny przypadek” Zbigniewa Czapli i “O matko!” Pauliny Ziółkowskiej. Pierwszy z nich to surrealistyczna podróż, rodzaj wewnętrznego monologu przepełnionego osobistymi refleksjami i wspomnieniami. Animacja Pauliny Ziółkowskiej to niezwykle efektowna wizualnie opowieść o osobliwej relacji matki i syna.
Konkurs polski na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym
“Czas na czterdziestolatków! Jeszcze niedawno debiutowali w Krakowie, a teraz dominują w konkursach. Ale jest też miejsce dla najmłodszych i seniorów polskiego kina. Mozaika gatunków i tematów rozszerza się więc na generacje oraz topografię miejsc. Już nie tylko szkoły łódzka, katowicka i Wajdy, także inne miejsca kształcenia filmowców i niezależni producenci. I wreszcie kobiety, może nie tak liczne jak bywało, ale przecież nie idzie nam o wymuszony parytet…” – komentuje wyniki selekcji Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
W konkursie polskim największą reprezentację stanowić będą filmy dokumentalne. Utrzymuje się trend zainteresowania polskich twórców historiami z innych części świata. Widać to wyraźnie w filmie “Desert Coffee”, ale także w dokumentach “Miss Holocaust” (reż. Michalina Musielak), “Arabski sekret” (reż. Julia Groszek), “Żalanasz” (reż. Marcin Stauter) czy “Dos Islas” (reż. Adriana F. Castellanos).
Dwa z konkursowych filmów opowiadają historie autorów pamiętników z czasów hitlerowskiej okupacji. “Mój wróg, moja miłość” (reż. Krzysztof Lang) przedstawia kontrowersyjne losy nastolatki flirtującej z niemieckimi oficerami, natomiast “Dziennik Sierakowiaka” to obraz oparty na jednym z najwcześniej opublikowanych świadectw z łódzkiego getta.
Dokument “Ziemia bezdomnych” (reż. Marcin Janos Krawczyk) to historia niezwykłego projektu jakim jest budowa pełnomorskiego jachtu, w który zaangażowani są bezdomni. Dążąc do realizacji marzenia – rejsu dookoła świata, ciężko pracują i walczą ze stereotypami i swoimi słabościami. Ciężka, katorżnicza praca to także element szarej codzienności bohaterek filmu “Gruba” (reż. Maria Zmarz-Koczanowicz), pracownic kopalni “Rydułtowy”.
W konkursie polskim nie zabraknie też filmów dokumentalnych o zabarwieniu humorystycznym. Wśród nich m.in.: “Najbrzydszy samochód świata” (reż. Grzegorz Szczepaniak) oraz “Euforia” (reż. Natalia Pietsch). W innych filmach pojawiają się silne wątki muzyczne tak jak w “KapelMistrzach” (reż. Tomasz Knittel), czy dokumencie “Zawsze gotowy do podróży” Anny Wiśniewskiej.
Filmy fabularne w konkursie podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego: “Dramat i humor, rodzinne i społeczne problemy, wyzwania dojrzewania i schyłku życia. Polskie krótkie fabuły ostatnich miesięcy podejmują najprzeróżniejsze tematy. Jak co roku, to kalejdoskop twórczych poszukiwań, pytań nurtujących nie tylko młodych filmowców. Nie po raz pierwszy selekcję zdominowały propozycje ze Studia Munka, oferujące intrygujące pomysły scenariuszowe i profesjonalną realizację.”
Robert Sowa, kurator konkursu animacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego podkreśla rozmaitość tematów i technik animacyjnych: “W tym roku KFF inauguruje obchody 70-lecia polskiej animacji, czego kwintesencją jest zestaw filmów animowanych w tegorocznym konkursie polskim. Mamy zarówno animacje uznanych i cenionych, jak też młodych i debiutujących autorów. Tegoroczny konkurs animowany świetnie podsumowuje różnorodność historii polskiej animacji”.
Lista polskich filmów w konkursach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
KONKURSY MIĘDZYNARODOWE
Międzynarodowy konkurs dokumentalny
BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny / THE BEKSIŃSKIS. A Sound and Picture Album, reż. Marcin Borchardt, 2017, 80’
Desert Coffee, reż. Mikael Lypinski, 2017, 53’
Opera o Polsce / Opera about Poland, reż. Piotr Stasik, 2017, 50’
Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic
Festiwal / Festival, reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita, 2017, 85’
Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych
Proch / Dust, reż. Jakub Radej, 2017, 25’
Ja i mój tata / Me and My Father, reż. Aleksander Pietrzak, 2017, 30’
Nazywam się Julita / My name is Julita, reż. Filip Dzierżawski, 2017, 30’
Dziwny przypadek / Strange Case, reż. Zbigniew Czapla, 2017, 14’
O Matko! / Oh Mother!, reż. Paulina Ziółkowska, 2017, 12’
KONKURS POLSKI
Filmy dokumentalne
Arabski sekret / Arabic Secret, reż. Julia Groszek, 2017, 52’
BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny / THE BEKSIŃSKIS. A Sound and Picture Album, reż. Marcin Borchardt, 2017, 80’
Desert Coffee, reż. Mikael Lypinski, 2017, 53’
Dos Islas, reż. Adriana F. Castellanos, 2016, 40’ (Polska, Hiszpania)
Dziennik Sierakowiaka / Sierakowiak's Diary, 2016, reż. Michał Bukojemski, 57’
Euforia / Euphoria, reż. Natalia Pietsch, 2017, 17’
Festiwal / Festival, reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita, 2017, 85’
Film dla Stasia / Film for Stas, reż. Monika Meleń, 2017, 53’
Gruba, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 2017, 59’
KapelMistrze / Bandmasters, reż. Tomasz Knittel, 2016, 2017, 42’
Kolekcja / Collection, reż. Marcin Polar, 2017, 19’
Długa droga / Long Way, reż. Weronika Mliczewska, 2016, 58’ (Polska, Indie)
Miss Holocaust / Miss Holocaust, reż. Irena Siedlar, Michalina Musielak, 2017, 22’ (Polska, Niemcy)
Mój wróg, moja miłość / My Enemy, My Love, reż. Krzysztof Lang, 2016, 45’
Najbrzydszy samochód świata / The Ugliest Car, reż. Grzegorz Szczepaniak, 2017, 47’
Obcy na mojej kanapie / Stranger on my couch, reż. Grzegorz Brzozowski, 2017, 55’
Opera o Polsce / Opera about Poland, reż. Piotr Stasik, 2017, 50’
Proch / Dust, reż. Jakub Radej, 2017, 25’
Żalanasz / Zhalanash, reż. Marcin Sauter, 2017, 42’
Zawsze gotowy do podróży / Always Ready to Travel, reż. Anna Wiśniewska, 2017, 53’
Ziemia bezdomnych / Land of the Homeless, reż. Marcin Janos Krawczyk, 2017, 58’
Filmy fabularne
Bogdan i Róża / Bogdan and Rose, Milena Dutkowska, 2017, 15’
Deer Boy / Deer Boy, reż. Katarzyna Gondek, 2017, 15’ (Polska, Belgia, Chorwacja)
Ja i mój tata / Me and My Father, reż. Aleksander Pietrzak, 2017, 30’
Koniec widzenia / Time to go, reż. Grzegorz Mołda, 2017, 15’
Nazywam się Julita / My name is Julita, reż. Filip Dzierżawski, 2017, 30’
Nic nowego pod słońce / Nothing New Under the Sun, reż. Damian Kocur, 2017, 24’
Sen o Warszawie / Dreaming of Warsaw, reż. Mateusz Czuchnowski, 2017, 17’
Spitsbergen / Spitsbergen, reż. Michał Szcześniak, 2017, 23’
Totalna harmonia / Total Harmony, reż. Roman Jarosz, 2017, 30’
Filmy animowane
Dziwny przypadek / Strange Case, reż. Zbigniew Czapla, 2017, 14’
Horyzont zdarzeń / The Event Horizon, reż. Michał Orzechowski, 2017, 12’
Kosmos / Cosmos, reż. Daria Kopiec, 2016, 2’
Łuska / Fish Scale, reż. Alicja Kot, 2016, 5’
O Matko! / Oh Mother!, reż. Paulina Ziółkowska, 2017, 12’
Pandemic, reż. Krzysztof Kiwerski, 2017, 8’
Ucieczka / The Escape, reż. Jarosław Konopka, 2017, 15’
Wcielenie / Incarnation, reż. Barbara Rupik, 2017, 5’
JURY KONKURSU POLSKIEGO
Filmy w konkursie polski będzie oceniać jury w składzie: Dariusz Jabłoński – przewodniczący, Wojciech Kasperski, Marta Pajek, Dorota Segda oraz Krzysztof Spór.
Polskie filmy w ramach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostaną także zaprezentowane w sekcjach pozakonkursowych Polska panorama i Laureaci festiwali. Odbędą się także pokazy najlepszych filmów tegorocznych dwóch laureatów nagrody Smoka Smoków, Witolda Giersza i Daniela Szczechury.
57. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 28 maja – 4 czerwca. Więcej informacji: http://www.krakowfilmfestival.pl/