Ostatniego dnia sierpnia rozpoczął się ONE Country ONE Film International Festival na którym w konkursie można znaleźć dwa nasze dokumenty – „Family2” Yifan Sun, „Listy do Artura” Wiktorii Szymańskiej oraz dwie animacje – „Red Light Train” Alicji Kot oraz „Story” Joli Bańkowskiej. A już następnego na Łotwie wystartował Baltic Sea Docs Festival, na którym pokazany zostanie „Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego. Dokument bardzo dobrze rozpocznie ten miesiąc, bo prosto z nadbałtyckiego kraju wyruszy konkursowo do Stanów Zjednoczonych na San Francisco Documentary Festival.
Trzeciego września swoje pierwsze pokazy będą miały filmy zaproszone na włoski Euganea Film Festival oraz czesko-niemiecki The International Documentary Film Festival ELBE DOCK. Na tym pierwszym o nagrody ubiegać się będzie „Gruba Kaśka” Julii Pełki, a na tym drugim widzowie zobaczą dokumenty „The Vibrant Village” Weroniki Jurkiewicz oraz „Dziwor” Pawła Dyllusa. Z kolei na odbywającym się dzień później Zlín Film Festival w jednym z konkursów znaleźli się „Połączeni” Aleksandry Maciejczyk.
Pierwszy tydzień września upłynie też pod znakiem portugalskiego FEST – New Directors, New Films, w czasie którego zostanie pokazanych siedem polskich tytułów. Część z nich to filmy z katalogu KFF Sales&Promotion i to one pojawią się w konkursie głównym festiwalu. Będą to „Story” Joli Bańskowskiej, „Acid Rain” Tomka Popakula, „Takie piękne miasto” Marty Koch oraz „Ukąszenie” Heleny Oborskiej. W ramach portugalskiego festiwalu odbędzie się również pokaz specjalny „Rykoszetów” Jakuba Radeja.
Portugalia nie będzie jednak jedynym kierunkiem, w którym udadzą się polskie krótkie metraże w pierwszym tygodniu września. W konkursie francuskiego L’etrange Festival znalazły się „Duszyczka” Barbary Rupik i „Acid Rain” Tomka Popakula, z kolei na Zlin Film Festival w Czechach o nagrody ubiegać się będą „Norma” Agaty Mianowskiej i „Chwiast” Adrianny Matwiejczuk. W tym samym tygodniu „Play” Piotra Sułkowskiego będzie wyświetlany na dwóch festiwalach – niemieckim Bastalavista International Genre Film Festival i brytyjskim White Deer International Film Festival.
Jednym z najważniejszych wydarzeń dla polskich krótkich metraży we wrześniu będzie Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych we Lwowie, w konkursie którego znalazło się „Story” Joli Bańkowskiej, a w sekcjach pobocznych pokazane zostaną „Porachunki” Zuzanny Grajcewicz, „Takie piękne miasto” Marty Koch, „Bliscy” Zofii Kowalewskiej i „Kwadratura koła” Karoliny Specht. Polskie produkcje okazały się wyjątkowo interesujące również dla selekcjonerów drezdeńskiego festiwalu filmów krótkometrażowych. Tam na widzów z agencyjnego katalogu czekają „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej, „III” Marty Pajek, „Tango tęsknot” Marty Szymańskiej, „Świat, który uleciał na grzbiecie głowy” Wojciecha Hoffmana oraz „Kwadraturę koła” Karoliny Specht.
W tym samym czasie odbędzie się również Leiden Shorts w Holandii, w konkursie którego znalazła się „Duszyczka” Rupik, a także 2020 DC Shorts Film Festival w Stanach Zjednoczonych, w czasie którego pokazane zostaną „Dog Days” Zuzanny Grajcewicz i bułgarski międzynarodowy festiwal In The Palace, który ma w swym programie „Tango tęsknot” Marty Szymańskiej.
Jednym z festiwali odbywających się w tym miesiącu online jest armeński „One Shot” International Short Film Festival. W programie wirtualnej imprezy znalazły się „Krzyżoki” Anny Gawlity. O kolejne wyróżnienia i statuetki będą ubiegać się również „Siostry” Michała Hytrosia. Jury będzie oceniać je podczas indonezyjskiego Minikino Film Week, Denpasar, włoskiego Religion Today Film Festival oraz Discover Film Awards. Humorystyczna historia zakonnic trafi też do widzów izraelskiego Cinema South international Film Festival.
To będzie dobry miesiąc dla krótkiego dokumentu Weroniki Jurkiewicz. Po pokazie ma ELBE DOCK „The Vibrant Village” będzie miał szansę na nagrody podczas ukraińskiego Wiz-Art i brytyjskiego Encounters Film Festival, a pod koniec września trafi do programu 24. edycji amerykańskiego Rooftop Films.
Do dwóch prestiżowych konkursów zaproszono ostatni film Macieja Cuske. „Wieloryb z Lorino” będzie zaledwie jednym z siedmiu pełnometrażowych dokumentów, które powalczą o nagrody podczas tegorocznej edycji Batumi International Art-House Film Festival. Film dostał się również na 17. Neisse Film Festival, gdzie spotka się z „Wiatrem. Thrillerem dokumentalnym” Michała Bielawskiego.
Polskie krótkie metraże odnajdą we wrześniu także swoją publiczność w krajach nadbałtyckich. Na BLON Animation and Games Festival na Litwie pokazane zostaną „Deszcz” Piotra Milczarka i „Acid Rain” Tomka Popakula. Bardzo duża ilość polskich filmów znalazła się w programie Love & Anarchy w Helsinkach, gdzie pokazane zostaną „Ovule” Natalii Durszewicz, „Ukąszenie” Heleny Oborskiej, „Acid Rain”, „Tańczę dla Ciebie” Katarzyny Lesisz, „Family2” Yifun Sun, „Efekt Halo” Patrycji Polkowskiej, „Takie piękne miasto” Marty Koch oraz „19:91” Emilii Śniegoskiej, które będzie ubiegać się o nagrodę na amerykańskim festiwalu w Atlancie.
W tym samym czasie, co festiwal w Helsinkach odbędzie się Festival Mix Milano, na który zaproszono „Miłość bezwarunkową” Rafala Łysaka, oraz Mammoth Lakes Film Festival, gdzie wirtualna publiczność zobaczy „Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego.
Sporo wrześniowych pokazów będzie miała „Harda” Marcina Polara. Pierwszy z nich odbędzie się we Francji podczas festiwalu Kinopolska (więcej o wydarzeniu można przeczytać tutaj), później pojawi się online podczas albańskiego Tirana International Film Festival i na włoskim Nuovi Mondi Festival, by na końcu udać się wraz z dokumentem „Mój kraj taki piękny” Grzegorza Paprzyckiego do Słowacji na Febiofest Bratislava.
Na przełomie września i października aż pięć polskich filmów zostanie zaprezentowanych widzom konkursu World Festival of Animated Film – Animafest Zagreb. W Chorwacji pokazane zostaną „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej i „Duszyczka” Barbary Rupik. W tym samym czasie odbędzie się 17. edycja litewskiego Vilnius Documentary Film Festival. W programie pokazy dwóch polskich dokumentów – „Tańczę dla Ciebie” Katarzyny Lesisz oraz „Wszystko może się przytrafić” Marcela Łozińskiego.