DOCS: „SYN­DROM HAM­LE­TA” Z PO­DWÓJ­NĄ NA­GRO­DĄ W TRIE­ŚCIE

Film duetu El­wi­ra Nie­wie­ra i Piotr Ro­so­łow­ski otrzy­mał na­gro­dę pu­blicz­no­ści dla naj­lep­sze­go do­ku­men­tu i Osse­rva­to­rio Bal­ca­ni e Cau­ca­so Trans­eu­ro­pa Award na Trie­ste Film Fe­sti­val.

Pierw­sza edy­cja Trie­ste Film Fe­sti­val od­by­ła się w 1987 roku, kiedy to w Eu­ro­pie Środkowo-​Wschodniej dzia­ły się naj­więk­sze zmia­ny społeczno-​polityczne. To wła­śnie kinu tam­te­go re­gio­nu jest w ca­ło­ści po­świę­co­na wło­ska im­pre­za, która od­by­wa się co roku w trze­cim ty­go­dniu stycz­nia w Trie­ście. Fe­sti­wal ma być swego ro­dza­ju po­mo­stem, który po­łą­czy lo­kal­ną wi­dow­nię z tamtą czę­ścią Eu­ro­py. Or­ga­ni­za­to­rzy nie po­my­li­li się, bo wy­da­rze­nie od lat przy­cią­ga sporą pu­blicz­ność, na którą czeka nie­zwy­kle bo­ga­ty pro­gram.

W ubie­głym roku po­dwój­ne zwy­cię­stwo świę­to­wał Paweł Ło­ziń­ski i jego „Film bal­ko­no­wy”, a w tym roku pu­blicz­ność i jury za­chwy­cił „Syn­drom Ham­le­ta” duetu El­wi­ra Nie­wie­ra i Piotr Ro­so­łow­ski.

Wojna mocno od­ci­snę­ła się na po­ko­le­niu mło­dych Ukra­in­ców.  Kilka mie­się­cy przed in­wa­zją Rosji na Ukra­inę w 2022 r. piąt­ka bo­ha­te­rów, za­in­spi­ro­wa­nych mo­ty­wa­mi „Ham­le­ta”, wraca na sce­nie do bru­tal­nych do­świad­czeń ostat­nich lat, pró­bu­jąc prze­zwy­cię­żyć swoje trau­my. Każdy z bo­ha­te­rów na swój spo­sób zmaga się z roz­cza­ro­wa­niem, bez­sil­no­ścią czy gnie­wem. SŁA­WIK jako żoł­nierz prze­szedł przez praw­dzi­we pie­kło wojny i nie­wo­li. KATIA chce, by matka w końcu wy­ba­czy­ła jej pój­ście na front. RO­DION uciekł z ogar­nię­te­go kon­flik­tem Don­ba­su i jako osoba LGBT zmaga się z ro­sną­cą ho­mo­fo­bią w po­re­wo­lu­cyj­nej Ukra­inie. ROMAN, który jako sa­ni­ta­riusz wo­jen­ny ra­to­wał ran­nych żoł­nie­rzy, wciąż wal­czy z trau­ma­tycz­ny­mi wspo­mnie­nia­mi. OKSA­NA, która  jako ak­tor­ka zmaga się na fron­cie ar­ty­stycz­nym. Jed­nak co zna­mien­ne, dla nich wszyst­kich bez wzglę­du na to jakie war­to­ści re­pre­zen­tu­ją ostat­nie lata były serią wstrzą­sa­ją­cych do­świad­czeń, które bru­tal­nie od­ci­snę­ły się na ich psy­chi­ce. Dla każ­de­go z nich te­atral­na scena staje się try­bu­ną, z któ­rej mogą wy­krzy­czeć swoje żale za­da­jąc sobie rów­no­cze­śnie ham­le­tow­skie py­ta­nie: być albo nie być?

Listę na­gro­dzo­nych fil­mów można zna­leźć tutaj.