NOWY NUMER MAGAZYNU „FOCUS ON POLAND”

Dziesiąty numer magazynu „Focus on Poland” już dostępny online! Można w nim znaleźć wszystko, co najbardziej interesujące w polskim dokumencie, krótkim metrażu i animacji w ostatnich miesiącach.

„Focus on Poland” to anglojęzyczny magazyn wydawany przez Krakowską Fundację Filmową  jako część projektów Polish Docs, Polish Shorts i Polish Animations, a jego celem jest zaprezentowanie najciekawszych twórców, tematów i zjawisk w polskim filmie dokumentalnym, animowanym i krótkometrażowym. Zazwyczaj magazyn objeżdża cały świat i jest dostępny dla branży i publiczności na najważniejszych międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach filmowych. W tym roku, ze względu na pandemię, dostępny jest wyłącznie online.

W najnowszym numerze znaleźć można wywiady z twórcami, recenzje filmów, informacje o projektach w produkcji i ostatnich międzynarodowych premierach oraz katalogi filmów wyprodukowanych w 2020 roku.  Zapraszamy też do nowego działu „Focus on Poland Talks”, gdzie można obejrzeć krótkie rozmowy z reżyserami i reżyserkami filmów animowanych i dokumentalnych.

„Focus on Poland” wydawany jest dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Cały Magazyn można przeczytać i pobrać tutaj: Focus on Poland nr 10_2020

Film dokumentalny – polecamy:

>>> Wywiad Krzysztofa Gierata z Tomaszem Wolskim o jego zrealizowanym z archiwaliów filmie „Zwyczajny kraj”, który miał światową premierę na Visions du Réel w Szwajcarii, a po zdobyciu kilku ważnych nagród, został zaprezentowany w prestiżowej sekcji Best of Fests na tegorocznym IDFA w Amsterdamie.

„Nagrania, użyte w filmie, to w większości jakieś odpady, które powstały przy okazji obserwacji kogoś lub czegoś innego, ale dla mnie one były najbardziej interesujące, bo mogłem z nich stworzyć swoją opowieść. Tak zresztą rozumiem ideę found footage, by dodawać nowe znaczenia materiałom zrealizowanym często w innym celu. (fragment wywiadu)

>>> „Dziennik z podróży” – notatki Macieja Cuske z realizacji jego najnowszego, obsypanego już nagrodami na całym świecie, filmu „Wieloryb z Lorino”:

„Jandagaj. Z grupą rosyjskich archeologów wędrujemy pieszo przez tundrę do miejsca, w którym tysiąc lat temu była ludzka osada. Doszliśmy do skraju naszych fizycznych możliwości. 16 km po piaszczystym brzegu Cieśniny Beringa i nierównym terenie trawiastej tundry, z 12 kilogramową kamerą, która pozwalała nam filmować obraz w 4K, wykończyło nas zupełnie. Ale to, co zobaczyliśmy na miejscu było warte wysiłku. Nie wiem czy wejdzie to do filmu, ale zobaczyłem fragment pierwotnego świata. Trudno go opisać słowami”.  (fragment artykułu)

>>> „Polish Docs in Progress” – tekst Katarzyny Wilk o tym, nad czym obecnie pracują polscy dokumentaliści oraz o projektach rozwijanych w trakcie tegorocznej edycji Doc Lab Poland.

„Polscy filmowcy nie uciekają też od tematów popularnych w dzisiejszych czasach, jak wykluczenie, szukanie tożsamości, konfrontacja, bycie obcym we własnym kraju. Wątki „obcego” i „swojego”, tak bardzo niejednoznaczne i skomplikowane, można` znaleźć w „@miriamfrompoland” Piotra Szczepańskiego, który opowiada o ortodoksyjnej żydowskiej aktywistce mieszkającej w Łodzi, „Jestem jednym z nich” Nadima Suleimana – podejmujący niełatwy temat skomplikowanej relacji  reżysera, który do Polski przyjechał z Syrii i młodego zwolennika polskiego ruchu narodowościowego czy „Gypsy Gadji” Dasy Raimanovej, której bohaterka – pół-Polka, pół-Romka – stara się odnaleźć swoje miejsce trudnej dzisiejszej rzeczywistości, czując się i obco, i swojsko równocześnie w każdej społeczności”. (fragment artykułu)

>>> „Focus on Poland Talks” – wideorozmowy Artura Zaborskiego z  reżyserkami i reżyserami o ich najnowszych filmach dokumentalnych, które miały światowe premiery w tym roku. Posłuchać można Piotra Stasika („Odmienne stany świadomości”), Agnieszki Zwiefki („Blizny”), Michała Edelmana („Ostatni rycerze prawej strony”), Elizy Kubarskiej („Ściana cieni”), Doroty Proby („Między nami”) czy Jarosława Szmidta („Efekt motylka”).

>>> Recenzje i katalog najnowszych polskich filmów dokumentalnych

Film animowany – polecamy:

>>> Prezentację nowopowstałego Krakowskiego Centrum Animacji. W studiu powstają właśnie  „Gonâve” w reżyserii Michała Soi oraz Róży Dudy, “1970” Tomasza Wolskiego czy “Jesień” Wojciecha Sobczyka.

“Centrum współpracuje z wieloma utalentowanymi twórcami i animatorami, którzy mają już doświadczenie zarówno w artystycznych jak też komercyjnych projektach animacyjnych, a jego celem jest m.in. łączenie doświadczonych animatorów z debiutantami” (fragment artykułu)

>>> Relację Marty Świętek z tegorocznej edycji Animated in Poland, podczas którego prezentowane były Polskie animacje w produkcji.

“Ludzka natura, emocje i tożsamość, a także międzyludzkie relacje to główne tematy zaprezentowanych w ramach Animated in Poland projektów. Co ciekawe w tym kontekście, bohaterami aż dwóch z nich były morskie stworzenia.” (fragment artykułu)

>>> „Focus on Poland Talks” – wideorozmowy Kai Klimek z  reżyserkami o ich najnowszych filmach animowanych, które miały światowe premiery w tym roku. Posłuchać można Darii Kopiec („Własne śmieci”), Julii Orlik („Jestem tutaj”) i Yelyzavetą Pysmak („Moja gruba dupa”)

>>> Recenzje i katalog najnowszych polskich filmów animowanych

Film krótkometrażowy – polecamy:

>>> Tekst Katarzyny Wilk o tym, jak się tworzy filmy w pandemii na przykładzie „Kronik zarazy. Serialu internetowego” Tomka Śliwińskiego i Magdy Hueckel oraz serii HBO „W domu” w ramach której krótkie formy wyreżyserowali m.in.: Jerzy Skolimowski, Małgorzata Szumowska, Krzysztof Garbaczewski, Krzysztof Skonieczny, Mariusz Treliński, Paweł Łoziński czy Jacek Borcuch.

„W filmach w różnych odsłonach – mniej lub bardziej zabawnych, mniej lub bardziej osobistych – widzimy zarejestrowane obrazy symbolizujące pustkę, samotność, odosobnienie, dystans i tęsknotę, których doświadczyliśmy wszyscy, a które w obiektywie twórców przybrały formę thrillera, dokumentu obserwacyjnego, dramatu psychologicznego, wideo-dziennika, czy eseju filmowego.” (fragment artykułu)

>>> Tekst Dagmary Romanowskiej o trudnych i kontrowersyjnych tematach podejmowanych przez młodych filmowców oraz krótkie rozmowy z Olgą Bołądź, reżyserką „Alicji i żabki” oraz Tadeuszem Łysiakiem, reżyserem „Sukienki”.

„Maria popełniła samobójstwo, ale przez kilka dni pozostaje w swoim żywym ciele i szuka przyczyn własnej śmierci. Julka marzy o bliskości z drugim człowiekiem, ale barierę stanowi jej fizyczna odmienność. Animowany Kaseciak wpada z kolei w przymus powtarzania. Czy będzie potrafił odrzucić destruktywny kod przekazywany z pokolenia na pokolenie?” (fragment artykułu)

>>> Recenzje i katalog najnowszych polskich filmów krótkometrażowych

Focus on Poland, nr 10/2020 – do pobrania: Focus on Poland nr 10_2020